Woda

Co nawadnia organizm?

In Najczęstsze pytania (FAQ) by Ewa BulczakLeave a Comment

W ciągu dnia powinno się pić płyny w ilości 1ml na każdą spożytą 1 kcal. Co oznacza, że średnio-dziennie każdy z nas powinien spożyć między 1,5 – 2 lub nawet więcej litrów płynów. Oczywiście do bilansu wody zalicza się również płyny spożyte np. w zupach lub koktajlach. Zgodnie z opublikowaną przez Instytut Żywienia i Żywności w Warszawie piramidą żywieniową herbata i kawa wlicza się do bilansu płynów, pomimo ich działania lekko diuretycznego. Dodatkowo wypicie 3-4 filiżanek tych napojów może zmniejszać ryzyko rozwoju chorób neurodegeneracyjnych.

Do innych płynów o charakterze nawadniającym możemy zaliczyć wody średniozmineralizowane (500-1500 soli mineralnych/l wody), rozcieńczone soki owocowe, lekkie herbaty owocowe, ziołowe jak również napoje izotoniczne przygotowane przemysłowo. 

Co robić kiedy nasz organizm jest odwodniony. W warunkach domowych do nawodnienia można przygotować roztwór: – 0,9g soli kuchennej – 4,0g cukru – 200,0ml wody przegotowanej Picie płynów o niskiej zawartości elektrolitów przy odwodnieniu z utratą sodu będzie skutkowało zwiększeniem objętości osocza i zmniejszeniem w nim ilości sodu. W wyniku tego woda przemieszcza się do komórek w wyniku wyrównywania ciśnień osmotycznych i powoduje obrzęk komórek (zaburzenia funkcjonowania funkcji komórek w mięśniach). Może to dotyczyć również (pomimo różnych mechanizmów zabezpieczających) komórek mózgu co prowadzić może do znacznego osłabienia.

Dodatkowo nasze zapotrzebowanie zwiększa się przy intensywnym poceniu zarówno w ciepłe dni, jak również przy wzmożonym wysiłku.

Dodaj komentarz