zobza

Indeks glikemiczny jako drogowskaz?

In Dietetyk radzi by Ewa BulczakLeave a Comment

Indeks glikemiczny [IG] to pojęcie od dawna znane nie tylko dietetykom. Co oznacza indeks glikemiczny?

Określa on procentowo szybkość wzrostu stężenia glukozy we krwi, po spożyciu produktu w porównaniu ze wzrostem, jaki następuje po spożyciu tej samej ilości węglowodanów w postaci czystej glukozy.

Ujmując to prościej mniejszy IG świadczy o mniejszym wzroście poposiłkowej glikemii. jest to dość istotne, ponieważ ma to wpływ na produkcję hormonów regulujących nasze łaknienie. Po spożyciu produktów o wysokim IG dochodzi do gwałtownego wzrostu poziomu cukru w naszej krwi, i w odpowiedzi na to, do nagłego wydzielania insuliny w celu zmniejszenia tego poziomu, a w konsekwencji do wydzielenia przecinego do insuliny hormonu tj. glukagonu, który zwiększa nasz apetyt i prowadzi do łaknienia i szukania nowego jedzenia, pomimo właśnie zjedzonego. Prowadzić to może do nadmiernego jedzenia i otyłości.
Od czego więc zależy wielkość indeksu glikemicznego?
Od kilku czynników, najważniejszym z nich jest zawartość błonnika, cukru i wody np. przy owocach zależy od stopnia ich dojrzałości; indeks zależy również od a także od sposobu obróbki produktu np. od długości gotowania. W związku z tym możemy podzielić to co jemy na produkty z niskim, średnim i wysokim indeksem glikemicznym.
produkty podzielono na trzy grupy o niskim IG<50, średnim 50 < IG < 70 i wysokim indeksie glikemicznym IG>70.

Tabela poniżej pokazująca zestawieniekilku produktów w podziale na powyższe kategorie pokazuje jak niewielkie zmiany w podejmowanych decyzjach o wyborze produktów przekładają się na wpływ na IG spozywanych posiłków.

Ważne wyniki badań wskazują, że dieta o niskim indeksie glikemicznym i ograniczonej ilości węglowodanów pozwala na osiągnięcie lepszych efektów odchudzania niż diety o wysokim indeksie glikemicznym i niskiej zawartości tłuszczu i diety o wysokim indeksie glikemicznym i ograniczonej ilości węglowodanów.

Indeks glikemiczny wybranych produków
niski indeks glikemiczny średni indeks glikemiczny wysoki indeks glikemiczny
chleb owsiany otrębowy chleb żytni chleb biały pszenny, bagietka
brzoskwinie melon arbuz
morele suszone rodzynki daktyle suszone
czekolada gorzka ciastka owsiane gofry
otręby ryżowe otręby owsiane cheerios, płatki kukurydziane

Dodaj komentarz