Napój

Jesteś spragniona? Pijesz? Ale czy wystarczająco?

In Dietetyk radzi by Ewa BulczakLeave a Comment

Bez jedzenia można żyć sporo czasu, bez picia niestety nie. Wiemy o tym, ale czy pijemy odpowiednią ilość płynów? Śmiem twierdzić, że raczej nie, albo przynajmniej większość nie pije odpowiedniej ilości.

Większość powie, że powinno się wypić 1,5-2 litry i po prawdzie będzie to prawdą, bo powinno się wypić 1,5 ml na każde 1 kcal pobranej energii. Co to oznacza? Że jeśli zjedliśmy 1800 kcal w ciągu dnia powinniśmy wypić 2700 mililitrów czyli 2,7 litra, ale jeśli zjedliśmy 1200 kcal to możemy wypić tylko 1,8 litra.

Teraz już wiemy ile trzeba wypić, ale czy wiemy co?

Według zaleceń powinno się dostarczać w postaci wody oraz rozcieńczonych soków owocowych. Natomiast kawa, herbata, zwłaszcza mocne, poprzez swój wpływ na wzmożoną diurezę nie stanowi źródła nawodnienia organizmu. A ich działanie diuretyczne może przyczynić się dodatkowo do zwiększonego wydalania soli mineralnych z organizmu.

Warto też pomyśleć dostarczeniu dodatkowej wody wraz z pokarmami, które jemy. Warzywa i owoce, które poprzez dużą zawartość wody przyczynią się do zwiększenia produkcji wody metabolicznej będą dodatkowo nawadniać, a do tego będą zgodne z zaleceniami 5 porcji warzyw dziennie.

Pozostaje nam kwestia jaką wodę pić, ale o tym będzie następny artykuł.

Dodaj komentarz