Migrena a jedzenie

In Ciekawostki o jedzeniu by Ewa BulczakLeave a Comment

Migrena to powtarzający się, pulsujący ból głowy, któremu czasami może towarzyszyć aura. Ból ten może trwać od kilku do kilkudziesięciu godzin. Migrena może występować nawet u 30% populacji. Bóle mogą się pojawić w każdym etapie życia, częściej u kobiet niż u mężczyzn. Migrena ma charakter napadowy, wywoływany przez różne bodźce. W latach 2014/2015 chińscy naukowcy przebadali grupę 70 osób cierpiących na tę chorobę.

Wyniki ich pracy wskazują na częste bodźce związane z stylem odżywiania i spożywaną żywnością. Ponad 40% badanych wskazywała na wywołujące bodźce jako związane ze spożywaną żywnością. Ból występujący w ciągu od 24 godzin (maksymalnie do 48 godzin) po spożyciu dotyczył takich spożywanych produktów jak: alkohol, kawa, czekolada, banany, sól, tłuste mięso, sos sojowy, ciasta, kukurydza.

Dodatkowo zauważono, że wśród osób jedzących regularnie występowanie ataków migreny jest rzadsze.[1]

Grupa nieregularnie jedząca (n=22)

Grupa regularnie jedząca  (n=48)

Ilość ataków na miesiąc

15.82±10.81

9.36±11.77

Czas trwania (h)

17.00±15.52

17.64±18.95

Siła bólu 6.95±2.34

5.55±1.68

Jednocześnie zauważono, że złe nawyki żywieniowe i niedoborowe diety, ubogie w magnez, ryboflawinę, koenzym Q10 mogą powodować dysfunkcję metabolizmu w mitochondriach wpływając na procesy przekazywania informacji w neuronach, a przez to obniżać próg ataków migrenowych.

 


[1] Hongjin L, Yingbo Z, Qiang L, et al. Investigation of Dietary Factors in Migraineurs. J Headache Pain Manag. 2016, 1:3. doi: 10.4172/2472-1913.100031

 

Dodaj komentarz