Witamina D

Witamina D jest niedoceniana.

In Dietetyk radzi by Ewa BulczakLeave a Comment

Coraz więcej mówi się o roli witaminy D w patogenezie różnych chorób. Prowadzone są badania i wiele musi być jeszcze potwierdzone. Witamina D jest ciągle niedoceniana.

Zapotrzebowanie

W naszym kraju normy żywieniowe[i] podają zalecaną podaż dla dzieci i osób dorosłych na poziomie 5[ii] µg cholekalcyferolu/d/os oraz zwiększenie podaży powyżej 50 rż. do 10 µg cholekalcyferolu/d/os a powyżej 65rż do 15 µg cholekalcyferolu/d/os.

 

Normy zagraniczne[iii] wskazują na trzykrotnie większe dzienne zalecane spożycie (15 µg cholekalcyferolu/d/os dla dzieci i osób dorosłych 20 µg cholekalcyferolu/d/os powyżej 70rż).

 

O roli deficytu tej witaminy u małych dzieci jest powszechnie wiadomo (krzywica), jednak badania[iv] potwierdzają, że osoby z podażą witaminy D (pow. 500 m.j./dzień) mają niższe ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 o 13% w stosunku do osób z podażą poniżej 200j.m./dzień . Również osoby z wysoką koncentracją witaminy D (pow. 25 ng/ml) mieli o 43% niższe ryzyko rozwoju tej choroby w stosunku do osób z grupy i niskim poziomie (pon.14 ng.ml); suplementacja witaminy D nie ma wpływu na glikemię, ale może zmniejszać insulinooporność w zaburzeniach tolerancji glukozy.

Jej deficyty mogą leżeć również u podłoża innych chorób min. chorób nowotworowych, chorób serca i innych.

Źródła witaminy D

Regularna ekspozycja na słońce (bez filtra) przez 15 minut, 3-4 razy w tygodniu w środku dnia może pobudzić endogenną syntezę tej witaminy.

Jednak dla osób, które nie mają odpowiedniej ekspozycji na słońcu, a nie zapewniają podaży tej witaminy z dietą powinni zdać się na suplementację. Zaleca się ją zwłaszcza dla osobom po 70 roku życia.

 

Należy się również starać, by podaż witaminy D w codziennej diecie był możliwie duży;

W postaci witaminy D3(cholekacyferolu) w większych ilościach występuje w rybach morskich i olejach roślinnych, w mniejszych w mięsie i produktach mlecznych

 

Otyłość, niektóre lekarstwa, zaburzenia wchłaniania mogą dodatkowo obniżać poziom tej witaminy.

Zawartość witaminy D w wybranych produktach

 

Produkt Mcg/100g produktu
Węgorz, wędzony 36,00
Węgorz, świeży 30,00
Śledź w oleju 20,22
Śledź wędzony „Pikling” 20,00
Śledź, świeży 19,00
Śledź w sosie pomidorowym 15,48
Pstrąg tęczowy, świeży 13,60
Łosoś saute, smażony 13,49
Łosoś z rusztu 13,49
Łosoś, świeży 13,00
Łosoś, wędzony 13,00
Śledź marynowany 12,00
Sardynka, świeża 11,00
Śledzie marynowane „Rolmopsy” 9,26
Śledź, solony 9,20
Makrela, wędzona 8,40
Sola, świeża 8,00
Sardynka w pomidorach 8,00
Margaryna miękka, 70% tłuszczu 7,50
Tuńczyk, świeży 7,20
Margaryna miękka, 60% tłuszczu 6,25
Pasztet z ryb wędzonych 5,99
Tuńczyk w oleju 5,80
Śledź w śmietanie 5,39
Halibut biały, świeży 5,00
Karp, świeży 5,00
Makrela, świeża 5,00
Sardynka w oleju 5,00
Kakao rozpuszczalne, z witaminami 5,00
Kakao rozpuszczalne, z witaminami 5,00
Pasztet rybny 4,98
Żółtko jaja kurzego 4,50
Tuńczyk w wodzie 4,50

Dodaj komentarz