Woda źródłem wapnia?

In Ciekawostki o jedzeniu, Dietetyk radzi by Ewa BulczakLeave a Comment

Jak istotna jest woda dla każdego myślę, że nie trzeba przekonywać. Fakt, że na każdą 1kcal spożytą powinno się wypić 1ml wody, może już nie każdemu być znany, ale to nie to jest głównym tematem dzisiejszego wpisu. W tej notatce chciałabym zwrócić uwagę na fakt, że większość z nas w swojej diecie nie zważa (albo ze względu na niewiedzę, albo ze względu na niemożliwość realizacji) na jedno z podstawowych założeń leżących u podstaw poprawnego bilansowania diety.  Stosunek wapnia do fosforu powinien wynosić 1:1 . W przeciętnej diecie wynosi 1:2, czyli dostarczamy dwa razy więcej fosforu niż wapnia. Sytuacja  jest jeszcze bardziej skomplikowana gdy nie spożywamy produktów mlecznych będących głównym źródłem wapnia w diecie, dzieje się tak zwłaszcza przy alergiach i nietolerancjach mleka, a także u osób będących na diecie wegetariańskiej/wegańskiej. Innym źródłem wapnia w naszej diecie będą wody wzbogacane w ten składnik. Warto  je dodać do codziennego menu. Jeśli nie ma przeciwskazań medycznych do stosowania wód wysokozmineralizowanych (ogólna zawartość składników mineralnych powyżej 1500mg/l) warto z nich korzystać. Na półkach sklepowych znajdziemy różne wody i te z wysoką zawartością i te z małą zawartością wapnia i magnezu. Poza wodą wprowadzajmy do diety inne „alternatywne” do mleka źródła wapnia. Należą do nich poniższe produkty.

Nazwa produktu                                Zawartość wapnia w 100g produktu

Sardynki w oleju                                            330

Sardynki w pomidorach                                250

Soja, nasiona suche                                        240

Migdały                                                          239

Figi suszone                                                   203

Pietruszka, liście                                            193

Orzechy laskowe                                           186

Fasola biała, nasiona suche                            163

Jarmuż                                                           157

Morele suszone                                              139

Pistacje                                                           135

Słonecznik, nasiona                                        131

Otręby pszenne                                              119

Sezam, nasiona                                              114

Szczypiorek                                                    97

Boćwina                                                        97

Musztarda                                                      95

Szpinak                                                          93

Orzech włoskie                                              87

Szczaw                                                           80

       Chrzan                                                           78

Rodzynki                                                       78

Kapusta włoska                                             77

Soja, kiełki                                                     67

Dynia                                                             66

Fasola szparagowa                                         65

 

Dodaj komentarz