Błonnik

ZAPARCIA w pigułce.

In Dietetyk radzi by Ewa BulczakLeave a Comment

Zaparcia to zespół objawów, a nie choroba. Do najczęstszych objawów zaliczamy:

  • Mniej niż trzy wypróżnienia na tydzień
  • Twarde, suche stolce
  • Niepełne wypróżnienie
  • Bolesne parcie

     

Kogo najczęściej dotyczy ten problem?

Problem zaparć dotyczy głównie kobiet, osób po 65 roku życia, ludzi z niższym statusem społeczno-ekonomicznym i zabieganych.

Przyczyny zaparć?

Aby poznać i zrozumieć przyczyny zaparć należało by sięgnąć w głąb dolnego odcinka przewodu pokarmowego.  Gdy pokarm trafia do żołądka zostaje trawiony za pomocą enzymów trawiennych, potem trafia do jelita cienkiego, gdzie następują końcowe procesy trawienia i wchłanianie.  Ostatni etap to jelito grube, w którym zachodzi zwrotne wchłanianie wody i elektrolitów, witamin i aminokwasów,  tutaj również ma miejsce formowanie kału.

 

Przyczyny zaparć:

  • Dieta uboga w błonnik
  • Dieta bogata w tłuszcze nasycone ( poch. zwierzęcego) i cukry proste ( słodycze)
  • Brak regularności w spożywaniu posiłków
  • Jedzenie „w biegu”
  • Zbyt niska ilość spożywanej wody,
  • Brak aktywności fizycznej
  • Nadużywanie środków przeczyszczających
  • Ignorowanie potrzeby wypróżniania

     

Leczenie zaparć

Dieta i zmiana stylu życia pomagają złagodzić i zapobiec powtórnym zaparciom. Zaleca się dietę bogato resztkową, dostarczającą 25-40 g błonnika/dobę.
Źródła błonnika pokarmowego

  • Produkty zbożowe:
  • Pieczywo pełnoziarniste, razowe, graham
  • Kasze gruboziarniste ( gryczana, jęczmienna)
  • Brązowy ryż
  • Pełnoziarnisty makaron
  • Płatki owsiane
  • Otręby pszenne, owsiane, żytnie
  • Warzywa (najwięcej błonnika dostarczają warzywa surowe)
  • kapustne (kapusta biała, czerwona, włoska, brukselka, kalafior, brokuł)
  • strączkowe (fasola, groch, groszek, soczewica, fasolka szparagowa)
  • korzeniowe (buraki, marchew, brukiew, rzepa, kalarepa)
  • soja
  • owoce
  • owoce suszone (śliwki, figi, morele)
  • drobno pestkowe (maliny, jeżyny, porzeczki, truskawki, agrest, żurawina)
  • śliwki, gruszki, jabłka, cytryny, morele, daktyle
  • orzechy, sezam

     

Błonnik daje uczucie sytości, wzmaga perystaltykę jelit, zmniejsza wchłanianie cholesterolu, opóźnia wchłanianie tłuszczów i węglowodanów, zapobiega chorobom jelita grubego.
Błonnik działa jak miotła w przewodzie pokarmowym, usuwając z niego resztki pokarmowe. Zwiększa również objętość stolca i ułatwia jego przechodzenie przez jelita, pochłaniając wodę powoduje zmiękczenie kału i ułatwia jego wydalanie.

Równie ważne jest picie odpowiedniej ilości płynów, ponieważ osoba mająca problemy z zaparciami musi wypijać 2-3 l płynów dziennie ( 8-11 szklanek).

Dodaj komentarz